پرسش و پاسخ دینی

حالت انسان در لحظه مرگ چگونه است؟

لحظه ي مرگ بسیار حساس و خطرناك است به طوري كه حتى خوبان و نیكان نيز از آن دلهره و وحشت دارند. البته منافاتى نیز ندارد كه در عین حال كه ترس دارند، به ملاقات پروردگار خويش نیز علاقه داشته باشند؛ مانند غواصى كه به یافتن مروارید علاقمند است در عین حال كه از غرق شدن در دریا نيز بیم و ترس دارد.

خداوند متعال مى فرماید:

وَجَاءتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ ﴿19﴾

و سرانجام سكرات مرگ به حق فرا مي‏ رسد (و به انسان گفته مي‏ شود) اين همان چيزي است كه از آن مي‏گريختي (19)

 

                                                                                                                                                                   سوره مباركه ق

 

در هنگام سكرات و حالت احتضار و آستانه مرگ حوادث گوناگونى براى انسان رخ مى دهد از جمله:

الف) تمثّل مال، همسر و فرزندان، اعمال:

1. مال و دارایى و ثروتى كه شخص سال ها در پى آن تلاش كرده و خود را به آب و آتش زده، اكنون انسان از آن جدا مى شود و حتى نمى تواند یك درهم سیاه را با خود بردارد و ببرد، به اشكالى تمثل پیدا مى كند و با انسان سخن مى گوید.

2. اهل و همسر و فرزندان كه یك عمر براى آنان زحمت كشیده، اكنون نمى توانند به فریاد او برسند و حتى در برخى موارد همسر و فرزندان به خاطر ثروت محتضر مایلند كه پدر و همسرشان زودتر بمیرد تا آنها به ثروت او دست پیدا كنند.

3. اعمال شخص نیز در هنگام مرگ متمثل مى شوند و با صاحب خود حرف مى زنند .


ب)حضور شیطان در هنگام مرگ

حضور شيطان نيز در هنگام مرگ شخص محتضر را وسوسه مى كند و به او كفر و شرك را تلقین مى كند تا به این وسیله ایمانش را به سرقت ببرد و شخص، بى ایمان از دنیا برود.


ج) حسرت خوردن

انسان محتضر در لحظه مرگ، تمام فراز و نشیب هاى عمر و زندگى خویش را در چند لحظه همچون یك حلقه فیلم مى بیند و براى فرصت هاى از دست رفته عمر خویش حسرت مى خورد.

 

د) حضور آرامش بخش ائمه اطهار عليهم السلام

انسان ها همچنین در لحظه مرگ، اهل بیت علیهم السلام را بر بالین خود مشاهده مى كنند و آن بزرگواران، نیكان را تسكین و آرامش مى بخشند.

 

تفاوت لحظه مرگ خوبان با بدان به استناد آيات مبارك قرآن كريم

البته لحظات مرگ خوبان و نیكان با بدان و بدكاران تفاوت دارد.

به استناد آيات مباركي از قرآن كريم نیكان و صالحان به هنگام فرا رسیدن مرگ، با سلام و بشارت و امنیت مورد استقبال قرار مى گیرند و خداوند براى آنان اجر كریم آماده كرده است:

 

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿27﴾ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ﴿28﴾

اى نفس مطمئنه (27) خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد (28)

                                                                                                                                                      سوره مباركه فجر

 

 

هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا ﴿43﴾

اوست كسى كه با فرشتگان خود بر شما درود مى ‏فرستد تا شما را از تاريكي ها به سوى روشنايى برآورد و به مؤمنان همواره مهربان است(43)

        

                                                                                                                                                       سوره مباركه احزاب

 

  

الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿32﴾

همان كسانى كه فرشتگان جانشان را در حالى كه پاكند مى ‏ستانند [و به آنان] مى ‏گويند

درود بر شما باد به [پاداش] آنچه انجام مى ‏داديد به بهشت درآييد (32)

                                                                                                                                                       سوره مباركه نحل

 

 

و اما خداوند متعال درباره ي لحظه ي جان دادن و مرگ بدكاران مى فرماید:

 

الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ فَأَلْقَوُاْ السَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِن سُوءٍ بَلَى إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿28﴾

همانان كه فرشتگان جانشان را مى ‏گيرند در حالى كه بر خود ستمكار بوده ‏اند پس از در تسليم درمى ‏آيند [و مى‏ گويند]

ما هيچ كار بدى نمى ‏كرديم! آرى خدا به آنچه مى ‏كرديد داناست (28)

                                                                                                                                                    سوره مباركه نحل

 

 

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوْحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَن قَالَ سَأُنزِلُ مِثْلَ مَا أَنَزلَ اللّهُ وَلَوْ تَرَى إِذِ الظَّالِمُونَ

فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلآئِكَةُ بَاسِطُواْ أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُواْ أَنفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ غَيْرَ الْحَقِّ

وَكُنتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ ﴿93﴾

چه كسي ستمكارتر است از كسي كه دروغي به خدا ببندد يا بگويد وحي به من فرستاده شده در حالي كه وحي به او نشده باشد،

و كسي كه بگويد من هم همانند آنچه خدا نازل كرده نازل ميكنم، و اگر ببيني هنگامي كه (اين) ظالمان در شدايد مرگ فرو رفته ‏اند و فرشتگان

دستها را گشوده به آنان مي‏ گويند جان خود را خارج سازيد امروز مجازات خوار كننده اي در برابر دروغ هائي كه به خدا بستيد و در برابر آيات او

تكبر ورزيديد، خواهيد ديد، (در آن روز به حال آنها تاسف خواهي خورد) (93)

                                                                                                                                              سوره مباركه انعام

 

إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ

 وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيرًا ﴿97﴾

كساني كه فرشتگان (قبض ارواح) روح آنها را گرفتند در حالي كه به خويشتن ستم كرده بودند و به آنها گفتند شما در چه حالي بوديد

 (و چرا با اينكه مسلمان بوديد در صف كفار جاي داشتيد!) گفتند: ما در سرزمين خود تحت فشار بوديم، آنها (فرشتگان) گفتند: مگر

سرزمين خدا پهناور نبود كه مهاجرت كنيد! پس آنها (عذري نداشتند و) جايگاهشان دوزخ و سرانجام بدي دارند (97)

 

                                                                                                                                         سوره مباركه نساء
 

منابع:

1.كتاب معاد نوشته محسن قرائتي

2.تفسير نمونه از آيت الله مكارم شيرازي

 نوشته شده در5 مرداد 1387

 

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

 

1. آن چیست كه اشرف دین است؛ اوّلش(ب) آخرش(سین) است؟

قرآن كريم اشرف دين است كه اولش با (ب) "بِسْم اللهِ الرَّحْمَن الرَّحيِم" در ابتداي سوره مباركه "الفاتحة" آغاز و آخرش به (س) كلمه "و الناس" در انتهاي سوره مباركه "الناس" ختم مي شود.

 

2. بهترین کارها از نظر پاداش در آخرت کدام است؟

نماز، برترین کارها از جهت پاداش در آخرت است.

 

3. کدام پیامبر به عنوان "بنده بسیار شکر گذار" یا "عبد شکور" یاد شده است؟

حضرت نوح علیه السلام كه "شکور" نام گرفت.

 

4. دختر کدام پیامبر به عفّت و راه رفتن با حیاء، در قرآن كريم معرفی شده است؟

دختر حضرت شعیب علیه السلام كه همسر حضرت موسي علیه السلام بود به عفّت و پاكدامني در قرآن كريم معرفی شده است.

 

5. چاه زمزم معجزه کدام کودک است؟

چاه زمزم توسط حضرت اسماعیل علیه السلام ایجاد شد.

 

6. کدام زن، هیزم کش آتش جهنم است؟

زن ِ"ابولهب"، دختر ِ"حرب بن امیه"، خواهر "ابوسفیان" كه عمه "معاویه" نيز بود به نام "ام جميل" هیزم کش جهنم است.

 

7.بر کدام زمین تنها یک بار آفتاب تابیده است؟

قسمتی از دریا که حضرت موسی علیه السلام عصایش را زد و دریا تبدیل به خشکی شد؛ تنها همان یک بار آفتاب بر آن تابید.

 نوشته شده در 7 آذر 1386

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

سلام

يكي از دوستان خوبم "باشو خان" در بخش نظراتِ يادداشت گذشته، سؤالاتي را درباره ابوالبشر؛ حضرت آدم عليه السلام مطرح نمودند كه مورد توجه دو دوست بزرگوار ديگر نيز قرار گرفت و آنها نيز خواستار پاسخ به اين سؤالات شدند.

با توجه به اينكه اظهار نظر و نتيجه گيري درباره تاريخ اديان و زندگي انبياء الهي در عين شيريني به دليل نظرات مختلف بزرگان و علماي ديني - و در برخي موارد عدم دسترسي به مراجع معتبر ديني- كمي دشوار است، در گفتگويي كه با يكي از دوستان اهل مطالعه درباره اين سؤالات داشتم، به نتايج ذيل رسيدم و به دليل طولاني بودن پاسخها، آنها را به همراه سؤالات مطرح شده در طي يادداشتي تقديم حضورتان مي كنم.

در انتها از دوست بزرگوارم "انصار مهدی" كه زحمت كشيده و معرف کتابی در اين زمينه شده اند تشكر مي كنم و خوشحال مي شوم اگر دوستان عزيز اطلاعاتي در اين زمينه دارند كه با اين پاسخ ها تناقض دارد آنها را با ذكر منبع جهت اطلاع من و ديگر عزيزان خواننده، ارائه بفرمايند.

 

 

1. اولین سرزمینی که حضرت آدم عليه السلام در آنجا فرود آمد چه سرزمینی بود؟

بنا به روايات اسلامي، اولين سرزميني كه حضرت آدم عليه السلام و حوّا عليه السلام بر آن فرود آمدند سرزمين مقدّس مكّه بود. در باب علّت نامگذاری "صفا و مروة" از امام صادق عليه السلام روايت است كه فرمودند:

"کوه صفا را به این علّت صفا نامیدند زیرا حضرت آدم عليه السلام بر آن کوه فرود آمد ولي حضرت حوّا عليه السلام بر کوه مروه فرود آمد و به همین جهت چون مرأة (زن) بر آن فرود آمد، اسم کوه را از آن أخذ کردند".

 

منبع: كتاب "علل الشرائع" از "ابن بابویه قمی"

 

 

2. تا اونجا که من اطلاع دارم درب بهشت هنوز بسته است پس بهشتی که حضرت آدم عليه السلام از آن رانده شد همین بهشت بود؟

در روایات و تفاسیر آمده است كه بهشت حضرت آدم عليه السلام باغی از باغ‏های دنیا بوده است، زیرا بهشت جای ورود اشخاص آلوده به گناه نیست و شیطان که آلوده به گناه است هرگز نمي توانست و نمی تواند در بهشتی که موعود نیکان است وارد شود.

در اين باره از امام صادق عليه السلام نقل است كه فرمودند:

"بهشت حضرت آدم عليه السلام باغی از باغ‏های دنیا بود که خورشید و ماه بر آن می تابید و بسیار زیبا و آب و هوای خوبی داشت و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم عليه السلام از آن رانده نمی شد".

 

منبع: كتاب "تفسیر نور الثقلین"

 از "شيخ عبد على بن جمعة العروسى حويزى"

 


3. پیش از حضرت آدم عليه السلام کی بود؟.... آيا خداوند خلقت دیگری داشتند؟

تاریخ یهود، عمر نوع انسانی را بیش از هفت هزار سال نمی داند و این مطلب بی وجه هم نیست و این همان عددی است که امروز آمار جهانی راجع به تعداد نفوس بشری نشان می دهند و این موضوع تأکید می کند که عمر نوع انسان(حضرت آدم) همان است كه گفته شد يعني هفتاد قرن و این موافق بعضی روایات معصومین عليه السلام نيز هست.

از طرفي با توجه به يافتن بقایای فسیل شده اسکلت انسان در كاوش هاي زمين شناسي توسط دانشمندان ژیولوژی(علم طبقات زمین) ثابت شده که انسان میلیونها سال قبل در زمین وجود داشته است.

همچنين در روایات اسلامی نيز به اين موضوع اشاره شده است، چنانكه ابوحمزه ثمالی می گوید:

امام سجاد عليه السلام فرمود :

آیا گمان می کنی که خداوند، مخلوقاتی غیر از شما را نیافریده است؟ آری سوگند به خدا، خداوند هزارهزار (یک میلیون) آدم، و هزار هزار(یک میلیون) عالم آفریده. به خدا سوگند تو آخرین نسل از این عالم می باشی.

 

از قرائن و نشانه ها نتيجه گيري شده که حضرت آدم عليه السلام (پدربزرگ نسل فعلی انسان)، کامل ترین انسانها بوده و در نتیجه این نسل و این عالَم که ما در آن هستیم و تا قیامت امتداد دارد، نسبت به نسل ها و عالم های گذشته، برتری دارد.

احتمال می‌رود زمانی نوع انسان در زمین پیدا شده و سپس رو به ازدیاد گذارده و زندگی کرده است و بعد منقرض شده و باز پیدا شده و منقرض شده و همین طور ادواری بر او گذشته است تا نسل موجود که آخرین دوره های او است.

 

منبع: كتاب "تفسير الميزان"

از "علاّمه محمّد حسين طباطبايي"

 

 

4. اولین توبه حضرت آدم عليه السلام چه بود؟

درباره اين موضوع در ميان مفسّران نظرات مختلفي وجود دارد.

الف- گروهى آن را اشاره به همان چيزى مى ‏دانند كه در " آيه 23 سوره مباركه اعراف" آمده است:

 

قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

گفتند پروردگارا! ما به خويشتن ستم كرديم و اگر ما را نبخشى و بر ما رحم نكنى، از زيانكاران خواهيم بود

 

ب - در روايات متعددى كه از پيامبر اكرم صل الله عليه و آله و سلم يا صحابه ايشان نقل شده، آن كلمات، سوگند دادن خداوند به حق حضرت محمّد صل الله عليه و آله و سلم و حضرت على عليه السلام و حضرت فاطمه سلام الله عليها و امام حسن عليه السلام و امام حسين عليه السلام بوده است.

 

از جمله روايت است كه اميرالمؤمنين حضرت على عليه السلام مي فرمايند:

پيامبر اكرم صل الله عليه و آله و سلم در اين باره فرمودند:

 

خدا به آدم عليه السلام دستور داد بگو:

 الَلَّهُمَّ اِنى اَسْئَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، سُبْحَانِكَ لَا اِلَهِ اِلّا اَنْت عَمِلَت سوُءِ وَ ظُلِمَت نَفْسى فَاغْفِرْلى اِنَّك اَنْت اَلْغَفوُرِ اَلرَّحيِم

 خداوندا من تو را به حقّ محمّد و آل محمّد صل الله عليه و آله و سلم مى ‏خوانم، منزّهى، معبودى جز تو نيست،

من بد كردم و به خويشتن ستم روا داشتم، مرا ببخش كه تو غفور و رحيمى

 

منبع: كتاب "الدر المنثور"

از "جلال الدين سيوطي"

 

 

5. آیا همه ی ما از نسل قابیل هستیم؟

در مورد اين سؤال دو نظریه وجود دارد:

الف- کلیه نژادهاي حال حاضر انسان از یک ریشه بوده‏ اند(همه از نسل حضرت آدم عليه السلام هستند) و تفاوت ظاهري آنها (منجمله رنگ پوستشان) به دليل جدا شدن از یکدیگر و مهاجرت به سرزمین‏ های مختلف و ازدواج ‏های داخلی است كه یک دسته صفات ژنتیکی به عنوان صفات برتر و فائق در بينشان به وجود آمده است.

 

ب – نسل حال حاضر انسان از ازدواج نسل آدم عليه السلام با باقی مانده نسل انسان‏های قبلی - که بر روی زمین ساکن بوده‏ اند - مخلوط شده و تفاوت افراد بشر به همین جهت است.

 

منبع: كتاب "تفسير الميزان"

از "علاّمه محمّد حسين طباطبايي"

 

  نوشته شده در 22 آبان 1386

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

چه كساني شاهدان دادگاه ِ روز قيامت هستند؟

سلام

بر اساس آيات مبارك قرآن كريم و برخي از احاديث و روايات امامان و معصومين عليه السلام دادگاه قیامت، گواهان بسیاری دارد كه عبارتند از:

 1. خداوند رحمان که شاهد بر همه اعمال ماست.

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ

مسلماً كسانى كه ايمان آورده ‏اند، و يهود و صابئان]ستاره ‏پرستان[ و نصارى و مجوس و مشركان، خداوند در ميان آنان روز قيامت داورى مى ‏كند

[ و حق را از باطل جدا مى‏ سازد[ خداوند بر هر چيز گواه ]و از همه چيز آگاه[ است.

سوره مباركه حج؛ آيه 17

2. پیامبر اکرم صل الله عليه و آله و سلم

فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَى هَـؤُلاء شَهِيدًا

حال آنها چگونه است آن روزى كه از هر امّتى، شاهد و گواهى] بر اعمالشان[ مى ‏آوريم، و تو را نيز بر آنان گواه خواهيم آورد.

 

سوره مباركه نساء؛ آيه 41

3. امامان معصوم عليه السلام

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُون  الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنتَ عَلَيْهَا إِلاَّ لِنَعْلَمَ

 مَن يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِن كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلاَّ  عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللّهُ وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ

إِنَّ اللّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُوفٌ رَّحِيمٌ

ما شما را امّت میانه* قرار دادیم تا گواه بر مردم باشید و پيامبر هم بر شما گواه است و ما آن قبله ‏اى را كه قبلاً بر آن بودى، تنها براى اين قرار داديم

 كه افرادى كه از پيامبر پيروى مى ‏كنند، از آنها كه به جاهليت باز مى‏ گردند، مشخص شوند و مسلماً اين حكم، جز بر كسانى كه خداوند آنها را

هدايت كرده، دشوار بود و خدا هرگز ايمان شما را ضايع نمى ‏گرداند زيرا خداوند، نسبت به مردم، رحيم و مهربان است.

سوره مباركه بقره؛ آيه 143

4. فرشتگان

وَجَاءتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ

در قیامت همراه هر انسانی  دو فرشته می‌آید یکی او را سوق می‌دهد و یکی شاهد بر اوست.

                                                                                     سوره مباركه ق؛ آيه 21

5.  زمین

يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا

در آن روز ]قيامت[ زمین اخبار خود را بازگو می‌کند.

سوره مباركه زلزلة؛ آيه 4

6. وجدان

إقْرَأْ كَتَابَكَ كَفَى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ

 نامه عملت را بخوان و خود قضاوت کن که با توجه برخورد شود.  

                                                                                 سوره مباركه اسراء؛ آيه 14

 

7. اعضاء بدن

يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

 روز قیامت زبان و دست و پا به سخن آمده و علیه انسان گواهی می‌دهند.

                                                                                  سوره مباركه نور؛ آيه 24

8. زمان

هَذَا يَومِ حادِث جَديِد وَ هُوَ عَلَيْنا شاهِد عَتيد

 امروز روز جدیدی است که در قیامت، گواه اعمالی است که در آن انجام می‌دهیم.

امام سجّاد عليه السلام ؛ دعای 6 صحیفه

 

9. عمل

وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَ

وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا

 و كتاب ]كتابى كه نامه اعمال همه انسانهاست[ در آنجا گذارده مى ‏شود، پس گنهكاران را مى ‏بينى كه از آنچه در آن است،

ترسان و هراسانند و مى ‏گويند:«اى واى بر ما! اين چه كتابى است كه هيچ عمل كوچك و بزرگى را فرو نگذاشته مگر اينكه آن را به شمار آورده است

 و همه اعمال خود را حاضر مى ‏بينند و پروردگارت به هيچ كس ستم نمى ‏كند. 

                                                                                 سوره مباركه كهف؛ آيه 48

 

پی نوشت: امّت میانه*
مطابق روایات، مراد از امّت، امامان معصومند؛ زیرا سایر افراد، از علم و عصمت
لازم برای گواهی در آن روز برخوردار نیستند.

  

نوشته شده در 2 آبان 1386

  « صفحه قبل                                              صفحه اصلی                                               صفحه بعد »